Villkor


Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller mellan Dig (”Du”/”Dig” eller ”Kunden”) och Svenska Resegruppen AB (”Vi” eller ”Oss”), operatören av bokningsportalen www.travelstart.se (hädanefter hänvisad till som ”Portalen”). Vi ber att du läser igenom dessa Villkor noga innan Du använder Portalen. Genom att använda Portalen godkänner Du dessa Villkor. Om Du inte godkänner Villkoren, ber Vi att Du avstår från att använda Portalen och lämnar webbplatsen.

Du måste vara minst 18 år och agera som privatkonsument för att göra en bokning på Portalen. En privatkonsument är, i motsats till ett företag, en fysisk person som ingår en juridisk transaktion för ändamål som huvudsakligen ligger utanför dennes kommersiella verksamhet och/eller egenföretagsverksamhet.

Operatören av Portalen och din avtalspartner för användningen av Portalen är:

Svenska Resegruppen AB. (Travelstart)
Box 1340
751 43 Uppsala

E-post: customerservice@Travelstart.support
Telefon: +46 8 525 099 29

Villkoren följer nedan:

Innehållsförteckning

  1. TJÄNSTERNAS OMFATTNING
  2. BOKNINGSFÖRFARANDE OCH KONTAKTUPPGIFTER
  3. FÖRMEDLING AV FLYG
  4. SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR FÖRMEDLING AV BOKNING AV FLERA TJÄNSTER
  5. INFORMATION OM PASS-, VISUM- OCH HÄLSOBESTÄMMELSER
  6. AVGIFTER OCH BETALNING
  7. KLAGOMÅL
  8. KUNDRÄTTIGHETER ENLIGT EU-FÖRORDNINGEN
  9. ANSVAR OCH SKYLDIGHETER
  10. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTLÖSNING
  11. DATASKYDD
  1. TJÄNSTERNAS OMFATTNING
    1. Förmedling av resetjänster
      1. För de flyg-, hotell-, försäkrings-, tåg- och biluthyrningstjänster som erbjuds via Portalen (gemensamt kallade “resetjänster”) tillhandahåller vi uteslutande reseförmedlingstjänster genom vilka vi endast agerar i egenskap av mellanhand mellan dig och en tjänsteleverantör (våra reseförmedlingstjänster kallas “förmedlingstjänster”). Vår roll och vårt ansvar begränsar sig därmed till att förmedla resetjänster som i sig utförs av tredje parter, det vill säga flygbolag, researrangörer, hotell, försäkringsbolag, biluthyrningsföretag eller andra (nedan “tjänsteleverantör” eller “flygbolag”, i specifikt förekommande fall).
      2. Följaktligen träder avtalet för det faktiska tillhandahållandet av Resetjänsterna (såsom transportavtal, försäkringsavtal eller hyresavtal) i kraft direkt mellan Dig och den berörda Tjänsteleverantören. Vi är inte medleverantör av Resetjänsterna och Vi är inte part i avtalsförhållandet mellan Dig och Tjänsteleverantören.
      3. Genom att använda Portalen för att köpa resetjänster, samtycker du till att vi bedriver förmedlingstjänster och agerar som förmedlare gentemot motsvarande tjänsteleverantör(er) å dina vägnar, inklusive för förmedling av betalningen av dessa resetjänster, för att tillse att transaktionen mellan dig och aktuell(a) tjänsteleverantör(er) utförs.
      4. Den aktuella Tjänsteleverantören ansvarar fullt ut för det faktiska utförandet av Resetjänsterna som förmedlas via Portalen. I vår roll som förmedlare tar Vi inget ansvar för de Resetjänster som ska tillhandahållas av Tjänsteleverantörerna och Vi lämnar inga garantier (varken uttryckliga eller underförstådda) om lämpligheten hos eller kvaliteten på de Resetjänster som förmedlas på Portalen. Tjänsteleverantören är den ansvariga part du skall vända Dig till i händelse av anspråk till följd av Resetjänstens utförande eller uteblivna utförande.
      5. Om det är möjligt att framföra speciella önskemål (till exempel om specialkost, handikappanpassningar eller barnstolar) i samband med Din bokning av Resetjänster, vidarebefordrar Vi dina önskemål till berörd Tjänsteleverantör. Vi kan dock inte ta något ansvar för huruvida Tjänsteleverantören faktiskt kan uppfylla sådana önskemål.
    2. Gällande avtalsvillkor
      1. These T&Cs cover the Mediation Services according to Section 1.1.
      2. När det gäller resetjänstavtalet mellan dig och en tjänsteleverantör (som vi under inga omständigheter är en part i) gäller de allmänna villkoren för den aktuella tjänsteleverantören (“tjänsteleverantörsvillkor”). Sådana tjänsteleverantörsvillkor kommer att göras tillgängliga för dig via flygportalen under bokningsprocessen eller kan på annat sätt vara tillgängliga via eller begäras av dig direkt från tjänsteleverantören. Eftersom tjänsteleverantörsvillkoren kan innehålla bestämmelser om ansvar, inställda flyg, bokningsändringar och återbetalningar (om tillgängligt) och andra begränsningar, rekommenderar vi att du läser dessa villkor noggrant.
  2. BOKNINGSFÖRFARANDE OCH KONTAKTUPPGIFTER
    1. Under bokningsförfarandet förses Du med tekniska hjälpmedel för att upptäcka fel i inmatningsformulär och för att korrigera felaktig information innan Du skickar in din bokningsförfrågan. Vi ber Dig att kontrollera alla uppgifter noga för att säkerställa att de är korrekta innan Du avslutar din bokningsförfrågan. Efterföljande ändringsförfrågningar kan leda till betydande extrakostnader.
    2. Vi kan behöva kontakta Dig vid exempelvis ändringar av de köpta Resetjänsterna. Du måste därför ange korrekta kontaktuppgifter som telefonnummer och e-postadress. Du måste även fortlöpande bevaka om Du har fått något meddelande från Oss.

      Det är också ditt ansvar att se till att Du kan ta emot våra meddelanden. Vi kan inte hållas ansvariga om Du inte får ett meddelande från Oss till följd av omständigheter som rimligen är utanför vår kontroll inklusive, men inte begränsat till, följande: (i) Du angav en felaktig e-postadress, (ii) dina e-postinställningar hindrar vårt e-postmeddelande från att komma fram, eller (iii) dina e-postinställningar behandlar vårt meddelande som skräppost.
  3. FÖRMEDLING AV FLYG
    1. Ingående av avtal och prisändringar
      1. Efter att du har skickat in din bokningsförfrågan, bekräftar vi mottagandet av din förfrågan via e-post. Det är nu förmedlingsavtalet mellan dig och oss uppstår. Om du inte får en sådan bekräftelse inom en timme efter att du avslutat din bokningsförfrågan, och ingen av våra operatörer har kontaktat dig via e-post eller telefon för att indikera att något är fel, ber vi dig kontakta oss via telefon eller chatt för verifiering.
      2. Så snart dina efterfrågade flygbiljetter har utfärdats, får Du en bekräftelse via e-post med ett biljettnummer. Det är nu som ett bindande avtal mellan Dig och berörda flygbolag(en) har ingåtts.
      3. Priserna för flygresan, liksom platstillgång, infogas direkt av det aktuella flygbolaget i Portalen. Vid flygbolagets ändringar som ligger utanför vår kontroll (t.ex. ändringar av priset, platstillgången eller annat) som inträffar efter att bokningsförfrågan har skickats in, men innan avtalet med flygbolaget har blivit bindande (enligt vad som anges i punkt 3.1.2 ovan), kommer avtalet inte att träda i kraft och din betalning återbetalas i sin helhet. Det kan hända att vi kontaktar Dig och ger Dig möjligheten att godkänna det ändrade priset under normala öppettider, dock senast 24 timmar efter att Vi har fått kännedom om prisändringen eller den första vardagen efter en sådan 24-timmarsperiod.
    2. Information om boknings- och transportvillkor
      1. Beträffande de flygresor som erbjuds på Portalen, agerar Vi uteslutande i vår kapacitet som förmedlare. Avtalet för utförandet av flygresan träder i kraft direkt mellan Dig och det berörda flygbolaget och Vi tar inget ansvar relaterat till utförande eller uteblivet utförande av din flygresa. Flygbolaget är ensamt ansvarigt för utförande/uteblivet utförande av din flygresa.
      2. Innan Du avslutar bokningen kommer det eller de berörda flygbolagens villkor att göras tillgängliga för dig.
      3. When mediating Travel Services rendered by airlines, We are not guaranteed access to the airline’s booking system. Where this is the case, We may act on your behalf in concluding the contract between You and the airline. We may also ask You to contact the relevant airline directly for questions on bookings, changes or cancellation of your booking.
      4. Nedan visas en allmän översikt och information om villkor för bokning och transport som ofta tillämpas av flygbolag. Eventuella avvikande bestämmelser i det berörda flygbolagets villkor ägor dock företräde framför den allmänna information som tillhandahålls i denna punkt 3.2.4. Därför ska Du alltid kontrollera det berörda flygbolagets tillämpliga villkor innan du gör din bokning.
        • Flygtider/incheckning
          Alla angivna flygtider är lokala. Ankomst nästa dag anges med ett ”+1” i tidtabellen. De angivna flygtiderna är preliminära och kan ändras med kort varsel efter att flygbiljetten har utfärdats, till exempel till följd av restriktioner från flygtrafikledning, väder eller flygbolagets funktionella begränsningar. Var noga med att själv kontrollera de aktuella tiderna i god tid före avresa.

          Var noga med att följa de incheckningstider som anges av flygbolagen. Flygbolagen har rätt att neka Dig ombordstigning om Du är sen till incheckningen. Observera att vissa flygbolag uppmanar sina kunder att checka in via deras webbplats och att de kan debitera en incheckningsavgift vid manuell incheckning på flygplatsen.
        • Kombination av separata enkelbiljetter
          En kombination av två separata enkelbiljetter i stället för en tur-och-retur-biljett markeras tydligt under bokningsförfarandet. Biljetterna behandlas oberoende av varandra i händelse av inställt flyg, ändring eller avbrott i flygtrafik till följd av till exempel strejker och flygbolagens ändringar av flygtider. Varje flygbolag tillämpar i dessa fall sina egna regler.

          Flygbiljetter med olika bokningsnummer betraktas alltid som resor som är oberoende av varandra enligt ovan.
        • Flygbiljetter med flera sträckor/användningsordning
          Din tur-och-retur-biljett eller enkelbiljett kan bestå av flera flygsträckor. Enligt de flesta flygbolags villkor ska sådana flygsträckor användas i följd. Om så inte sker, är det många flygbolag som nekar transport på efterföljande flygsträckor (till exempel kan en outnyttjad sträcka på en biljett göra resten av biljetten ogiltig). Om du har en tur-och-retur-biljett och inte utnyttjar flygbiljetten för utresan, kan det hända att din flygbiljett för tillbakaresan avbokas av flygbolaget.
        • Graviditet
          Vissa flygbolag vägrar att transportera passagerare som är gravida efter vecka 28 vid tiden för ut- eller tillbakaresa. Om Du är gravid måste Du kontrollera med flygbolaget och din läkare om Du kan påbörja resan eller inte.
        • Biljetter för barn och spädbarn
          Vänligen kontakta flygbolaget för att erhålla villkoren för att resa med ett barn som inte har en separat flygstol. Vanligtvis behöver barn över 2 år en separat flygstol, medan barn mellan 0 och 2 år reser som spädbarn och inte kommer att tilldelas en egen stol. Om barnet fyller 2 år före resans slut, måste en barnbiljett bokas för hela resan. Spädbarnsbiljetter kan inte bokas före födseln, eftersom korrekt namn och födelsedatum måste matcha vad som anges i passet. Vi ersätter inte några kostnader som uppstår om fel typ av biljett bokas.
        • Minderåriga utan medföljande vuxen
          Vi förmedlar inte bokning av biljetter till minderåriga som reser utan medföljande vuxen. Barn under 18 år måste bokas och resa i sällskap med en vuxen. Vissa länder och flygbolag vägrar inresa för barn under 18 år om de inte åtföljs av en vårdnadshavare. Observera att vissa flygbolag kräver att barn under 18 år skall kunna uppvisa sitt födelsebevis vid resa.
        • Förlorat/skadat bagage
          I vår kapacitet som förmedlare tar Vi inget ansvar för förlorat eller skadat bagage. Eventuella problem med bagage ska omedelbart rapporteras till flygbolagets representant på flygplatsen.
        • Transit och övernattning
          I allmänhet ingår inte marktransport och/eller övernattning under din resa i flygbiljettpriset. Du är personligt ansvarig för att kontrollera tidtabeller och priser för marktransporter.
        • Anslutningstider mellan flygresor
          Standardbiljetter som bokats på Portalen har godkända anslutningstider. De tider som krävs för att hinna med anslutande flyg beräknas av flygbolagen. Om Du blir försenad på en flygsträcka vilket leder till en missad anslutning, är flygbolagen skyldiga att hjälpa Dig att nå din slutdestination (se punkt 11.1).

          När separata enkelbiljetter bokas, har flygbolagen inget ansvar för missade anslutningar till följd av förseningar. Därför är det ditt ansvar att se till att anslutningstiden är tillräcklig utifrån flygbolagen och flygplatserna. Eventuella extrakostnader som uppstår till följd av missade anslutningar ersätts inte.
        • Dubbelbokning
          En dubbelbokning innebär att två eller flera bokningar med samma passagerarnamn har gjorts hos samma flygbolag. Om Du har dubbelbokat kan det hända att flygbolaget avbokar resan/resorna. Detta kan också inträffa om bokningen har gjorts hos olika resebyråer. Vi är inte ansvariga för flygbolagens avbokningar eller för nekad återbetalning från flygbolagen, om de misstänker dubbelbokning.
    3. Flygbolag förbjudna att bedriva verksamhet i EU (svarta listan) Observera att vissa flygbolag har förbjudits att bedriva verksamhet inom EU, i enlighet med ett beslut från Europeiska kommissionen i nära samråd med de nationella luftfartsmyndigheterna. Sådana flygbolag har förbjudits att bedriva verksamhet eftersom de anses osäkra eller inte kontrolleras på ett tillfredsställande sätt av myndigheterna i sitt land. Du kan se vilka flygbolag som är belagda med flygförbud på följande länk:
      Svarta listan (lista över flygbolag som inte får verka inom EU)
    4. Flygbolags tidtabellsändringar och avbokningar
      1. Ditt avtal med flygbolaget i fråga kan ge flygbolaget möjlighet att ställa in flyg eller ändra dina bokningar. Vi meddelar dig om eventuella ändringar när vi har fått information från flygbolaget.

        Om flygbolaget ändrar tidtabellen kommer vi inte att ta ut någon avgift för att boka om dig till flygbolagets alternativa resplan. Om flygbolaget ställer in flygningen kommer vi inte att ta ut någon avgift för din begäran om återbetalning för inställt flyg. Se avsnitt 9.3 för mer information om återbetalningar.

        Om flygbolaget ändrar tidtabellen eller ställer in flyget och du ber oss att hitta ett alternativt flyg utöver det alternativ som tillhandahålls av flygbolaget erbjuder vi oss att hantera begäran för din räkning om så är möjligt enligt flygbolagets villkor. Klicka här för att se en lista över våra avgifter.
      2. De flygtider som visas i din bokningsbekräftelse kan ändras mellan datumet för din bokning och det datum Du faktiskt reser. Vi rekommenderar att Du håller dig uppdaterad samt kontaktar ditt flygbolag minst 72 timmar före den planerade avgången för respektive flyg, för att säkerställa att flyget (och eventuella anslutningsflyg) kommer att avgå enligt tidtabellen. Vi har ingen kontroll över flygbolags tidtabellsändringar och tar inget ansvar för kostnader som kan uppstå till följd av sådana ändringar.
    5. Ändringar och avbokningar som begärs av dig
      1. Villkoren för att ändra flygbokningar (inklusive byte av passagerarnamn, destination och resedatum) och för återbetalning i samband med avbokning fastställs av det berörda flygbolaget, som är avtalspart gentemot Dig för tillhandahållande av flygresan. Vi, som förmedlare, har inget inflytande över sådana villkor.
      2. Om du vill ändra din bokning eller begära pengarna tillbaka i samband med en avbokning, kan vi som en extra, ber vi dig kontakta kundtjänstteamet, så kommer vi hantera din begäran å dina vägnar, förutsatt att flygbolagets villkor medger en sådan ändring eller återbetalning i samband med avbokning. Under bokningsprocessen för sådana ytterligare tjänster kommer vi informera dig om eventuella ytterligare villkor och avgifter för sådana tjänster.
      3. För att Vi skall kunna hantera de ändringar som Du begär, är det nödvändigt att Vi mottar dina ändringsbegäranden senast 24 timmar innan resan inleds (via telefon eller chatt där detta är tillgängligt).

        För ändringsförfrågningar med kortare varsel rekommenderar vi att du kontaktar det aktuella flygbolaget direkt.
    6. Outnyttjad flygbiljett Om du inte dyker upp eller använder resan godkänner du härmed att vi ansöker om pengarna tillbaka från flygbolaget åt dig. Detta betyder att vi har rätt, men inte skyldighet, att göra det, och att din rätt att själv ansöka om pengar tillbaka från flygbolaget förblir opåverkad.

      Om vi får lyckas få en återbetalning åt dig kommer våra avgifter att dras av från det erhållna beloppet. Klicka här för att se en lista över våra avgifter. . Samtliga återbetalningar som erhålls för din räkning, minus våra avgifter, kommer att sparas åt dig i 12 månader efter flygdatum. Det betyder att du kan begära att beloppet, minus våra avgifter, förs över till dig när som helst under den 12-månadersperioden genom att kontakta vår kundtjänst.
    7. Identitetsverifieringsprocessen utförd av flygbolaget Vissa flygbolag kan kräva verifiering av din identitet före avgång, vilket ligger utanför vår kontroll som förmedlare av flygbiljetter. Denna verifieringsprocess utförs, i förekommande fall, av flygbolaget efter att bokningen har gjorts och kan medföra mindre extra kostnader (vanligtvis mindre än 1 EUR).

      Om du väljer att inte slutföra verifieringsprocessen online, före din avresa, enligt flygbolagets krav, och väljer att slutföra den på flygplatsen, bör du dessutom vara medveten om att detta kan leda till ytterligare avgifter. Dessa avgifter är i enlighet med flygbolagets policy, debiteras direkt av flygbolaget och återbetalas inte av oss.

      Eventuella kostnader i samband med verifieringsprocessen bestäms och åläggs av flygbolaget. Som mellanhand har vi ingen befogenhet i samband med eller ansvar för denna process. Vi rekommenderar att du granskar det specifika flygbolagets villkor för tillhörande avgifter innan du gör en bokning.

      Om någon typ av verifiering krävs av flygbolaget som du har valt att resa med, kommer du att informeras om detta under bokningsprocessen. Läs noga igenom informationen innan du slutför betalningen för att säkerställa att du är medveten om eventuella krav eller potentiella extra kostnader i samband med verifieringsprocessen.
  4. SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR FÖRMEDLING AV BOKNING AV FLERA TJÄNSTER Portalen erbjuder möjligheten att kombinera flera enskilda tjänster enligt önskemål. I dessa fall instruerar Du Oss att agera som förmedlare för bokning av olika Resetjänster från olika Tjänsteleverantörer. De relevanta Tjänsteleverantörerna presenteras tydligt för Dig under bokningsförfarandet innan bokningen slutförs. När Du kombinerar olika Resetjänster ingås inget avtal mellan Dig och Oss för tillhandahållande av Resetjänsterna. I stället ingår Du flera avtal för tillhandahållande av Resetjänsterna, med respektive Tjänsteleverantör. Vi agerar enbart i vår kapacitet som förmedlare i förhållande till varje enskild Resetjänst.
  5. INFORMATION OM PASS-, VISUM- OCH HÄLSOBESTÄMMELSER
    1. Pass-, visum- och/eller hälsokrav kan ändras och Du bör därför kontrollera vad som gäller med behörig myndighet (ambassad, konsulat och så vidare) i god tid före resan. Det är ditt ansvar att inneha ett giltigt pass och, om så krävs, ett visum. Det är viktigt att komma ihåg att inkludera alla transitpunkter under din resa som kan kräva att Du införskaffar visum. Ibland tar det lång tid att få visum och därför rekommenderar vi att Du skickar in din visumansökan i god tid. Vi tar inget ansvar för kunder som inte har rätt handlingar för sin resa.
    2. Varje destination har sina egna krav när det gäller inreseformaliteter, vaccinationer etc., som också kan variera beroende på passagerarens nationalitet. Det är ditt ansvar att skaffa Dig denna information. Vi tar inget ansvar för eventuella problem som uppstår till följd av bristande efterlevnad av sådana officiella bestämmelser. Vi uppmanar Dig därför att alltid kontrollera de olika bestämmelserna för valda destinations- eller transitländer, samt hur lång tid Du behöver för att vidta alla relaterade åtgärder innan avresa.
    3. För alla resor till eller via USA krävs ett godkänt inresetillstånd (ESTA) och maskinläsbart pass
  6. AVGIFTER OCH BETALNING
    1. Betalning
      1. Betalning för Resetjänster behandlas antingen av Oss eller våra koncernbolag (i samverkan med vår(a) betalningsleverantör(er) som tillhandahåller funktionen för behandling av betalningar), eller av Tjänsteleverantören. All betalningsinformation som tillhör våra kunder krypteras på en säker server när den delas med vår(a) betalningsleverantör(er).
      2. Beroende på bokningskriterier och tilläggstjänster kan betalningen komma att delas upp i två separata transaktioner, vilket resulterar i en debitering från Oss och en annan från Tjänsteleverantören. Du debiteras inte mer än det faktiska totala pris som visas på vår webbplats. Samma säkerhetsåtgärder tillämpas. I vissa fall kan det hända att tjänsteleverantörernas priser och avgifter inte är i samma valuta som den som visas på Portalen. I så fall visar vi en ungefärlig motsvarighet i Portalen standardvaluta. Det innebär att det belopp som debiteras av tjänsteleverantören kan variera något vid kreditkortsbokning, med anledning av fluktuerande valutakurser, växelkurser och eventuella andra avgifter från kortutgivaren. Om detta gäller för din bokning visas ett meddelande om detta under bokningens gång.
      3. För att vi skall kunna behandla din betalning, måste du se till att det finns tillräckliga medel tillgängliga. Om problem uppstår i samband med behandlingen av din betalning, försöker vi att behandla din betalning på nytt i samverkan med vår(a) betalningsleverantör(er). Om detta inte leder till att hela beloppet kan dras från ditt konto, kontaktar vi dig så snart som möjligt för att inhämta instruktioner om andra betalningsmetoder. Om vi inte mottar din betalning efter sådana ytterligare instruktioner, förbehåller vi oss rätten att antingen annullera din bokning (vilket innebär att du inte kommer att kunna resa) eller skicka din utestående betalning vidare till ett inkassoföretag. Om vi bestämmer oss för att annullera din bokning, kommer vi att informera dig om detta via e-post.
    2. Betalningsbedrägeri
      Om Vi har skäl att misstänka bedrägeri förbehåller Vi oss rätten att vägra behandling av sådan betalning. Legitimering av betalning kan krävas om brott misstänks. Alla typer av betalningsbedrägeri rapporteras till polisen.
    3. Återbetalningar
      1. Återbetalningar behandlas i enlighet med tjänsteleverantörens villkor eller policyer. Om du har rätt till återbetalning, kommer återbetalningen att hanteras genom samma betalsätt som användes för att betala för bokningen. Observera att det totala biljettpriset består av flera olika beståndsdelar som inte alltid är återbetalningsbara var och en för sig. Även om du har rätt att få pengarna tillbaka enligt tjänsteleverantörs villkor eller policyer kan det alltså hända att det återbetalade beloppet inte överensstämmer exakt med det pris som du betalade vid bokningen.
      2. Som förmedlare kan vi bara genomföra återbetalningar efter att vi har erhållit återbetalning från den berörda Tjänsteleverantören.
      3. I bokningens totalpris ingår resetjänsterna, eventuella tilläggsprodukter samt våra serviceavgifter. Du kan endast få pengarna tillbaka för tilläggsprodukter från tjänsteleverantörer om vi redan har fått dessa belopp i retur från tjänsteleverantören. Våra egna tilläggsprodukter är i allmänhet inte återbetalningsbara, undantaget i fall där du inte har kunnat använda dem på grund av vårt fel.
  7. KLAGOMÅL
    1. Anspråk som rör utförandet av Resetjänster
      Eventuella problem, anmärkningar eller anspråk som rör det faktiska utförandet av Resetjänsterna ska meddelas direkt till berörd Tjänsteleverantör (reseoperatör, flygbolag, försäkringsgivare, biluthyrningsföretag, hotell) med vilken Du har avtalat om berörd Resetjänst. Se även punkt 11 för dina rättigheter enligt EU-lagstiftningen.
  8. KUNDRÄTTIGHETER ENLIGT EU-FÖRORDNINGEN
    1. Inställda eller försenade flyg
      Om Du reser in eller ut ur EU, eller med ett Europeiskt lufttrafikföretag, kan Du ha rätt att kräva ersättning för kostnader som Du kan hävda direkt mot det berörda flygbolaget om ditt flyg ställs in, försenas eller om Du nekas ombordstignin Klicka här för mer information om förordning (EG) nr 261/2004.
    2. Operatörens ansvar och skyldigheter
      Förordning (EG) nr 889/2002 om lufttrafikföretags skadeståndsansvar vid olyckor. Du hittar förordningen här.
  9. ANSVAR OCH SKYLDIGHETER
    1. Du godkänner att vi agerar som mellanhand mellan dig och tjänsteleverantören. Vi kommer under inga omständigheter att hållas ansvariga med avseende på resetjänster som du har bokat med en eller flera tjänsteleverantörer.
    2. Om en Tjänsteleverantör av någon anledning inte kan tillhandahålla Resetjänsten, även utan begränsning vid extraordinära händelser eller omständigheter utanför Tjänsteleverantörens kontroll (force majeure), eller om en Tjänsteleverantör går i konkurs, kan Vi bara agera som mellanhand och återbetala betalningar som Vi redan har erhållit från den aktuella Tjänsteleverantören.
  10. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTLÖSNING
    1. Tillämplig lag
      Svensk lag gäller exklusivt för dessa Villkor och avtalet mellan Dig och Oss.

      Som konsument har Du fördel av alla tvingande bestämmelser i lagstiftningen i det land där Du är bosatt. Inget i dessa Villkor, inklusive denna punkt 13.1, påverkar din rätt att som konsument förlita dig på dessa tvingande bestämmelser i lokal lagstiftning.
    2. Tvistlösning på nätet
      Europeiska kommissionen tillhandahåller en plattform för tvistlösning på http://ec.europa.eu/consumers/odr/
  11. DATASKYDD Vi tar skyddet av dina personuppgifter på största allvar. Du hittar detaljerad information om insamling, behandling och användning av dina personuppgifter i vår integritetspolicy.