Travelstart svarar Konsumentverket

Den 14:e november 2007 publicerades i massmedia, att Konsumentverket beskyller 13 svenska reseföretag att aktivt bryta mot lagen, däribland Travelstart. Travelstart är medlem i SRF, vilket flera av de nämnda företagen i undersökningen inte är. Vi följer alltid SRFs direktiv.

Så här säger SRF i en pressrelease i går:

"Det är med förvåning som SRF läser Konsumentverkets meddelande, eftersom SRF samtalat med verket om bland annat denna fråga och då verket i samband med dessa samtal meddelat att man har för avsikt att tillskriva de berörda företagen. Några sådana skrivelser har emellertid företagen inte fått. I stället publiceras nu namnen utan någon möjlighet för företagen att få tid att se över och eventuellt ändra sina hemsidor." Travelstart och de övriga 12 företag som påstås "bryta mot lagen" enligt Konsumentverket har aldrig blivit kontaktade. Travelstart följer alltid den lag som föreskrivs och medan Konsumentverket valt att spela ut sin historia i media för att få största genomslagskraft så vill vi jämföra med hur Norska Forbrukerombudet har gjort. I Norge hänvisas till en lagstiftning som behandlar orimliga avtalsvillkor. Samtliga Internetreseföretag och flygbolag i Norge kontaktades brevledes om att det borde ske en förändring gällande förvalen. Samtliga företag fick ett datum, från och med när webbplatsen skulle följa dessa nya regler. Travelstart har följt dessa direktiv till punkt och pricka. Våra konkurrenter t.ex. Seat24.no och Supersaver i Norge har till denna dag inte brytt sig om att ändra sina webbplatser.

Travelstart finns till för kunder som väljer att sköta sin bokning på egen hand och önskar lägsta pris. Vill man köpa till något går detta givetvis bra och då har Travelstart förvalt de produkter som är mest populära bland våra kunder. Vill man ha personlig service så måste man välja något av våra servicealternativ eller återbetalningsskydd. Travelstart erbjuder alltid full återbetalning i de fall en kund skulle råka köpa någon av våra produkter, dvs försäkringar eller övrig kringservice, man inte önskar.

Travelstart kommer under fredagen som första företag plocka bort alla förval som Konsumentverket anmärkt på.

Carolina Palmqvist VD
Patrik Norberg CFO
Header
Subject
Body
Footer