eTRAVELi köper Travelstart

Pressmeddelande 2010-01-20

eTRAVELi köper konkurrenten Travelstart i Europa

Koncernen förväntas sälja resor för 5 miljarder kronor under 2010.

Internetresebyrå koncernen European Travel Interactive (eTRAVELi) fortsätter att expandera på den nordiska resemarknaden och öppnar upp för vidare konsolidering i Europa. Koncernen förstärker sin portfölj av varumärken genom att köpa upp en av företagets stora konkurrenter, Travelstart i Europa. I och med uppköpet förväntas koncernen sälja resor för 5 miljarder kronor under 2010.

eTRAVELi har gjort ytterligare ett uppköp av ett starkt varumärke på den nordiska online resemarknaden. Denna gång handlar det om Travelstart som har verksamhet i alla de nordiska länderna. Förvärvet av Travelstart föregås av det lyckade uppköpet av varumärkena Gotogate.no och Flybillet.dk som skedde under 2009.

Förvärvet skapar mervärde för kunden genom ökad produktutveckling

Sedan eTRAVELi skapades jobbar bolaget med konsolidering av den nordiska resemarknaden. Bolaget har byggt upp en skalbar teknisk plattform och en effektiv organisation vilket gör att bolaget är utmärkt som konsoliderings plattform. Enligt eTRAVELis CEO, Ralph Axelson, finns stora synergier med volym inom detta segment och det vill bolaget ta vara på.
- Förvärvet av Travelstart känns fantastiskt spännande. Bolaget är en av pionjärerna på den nordiska on-line marknaden där huvuddelen av omsättningen kommer från. Varumärket är starkt och välkänt hos konsumenterna. Köpet av Travelstart stärker också vår position på marknaden inom en bransch med stenhård konkurrens, säger Ralph Axelson. Att vi blir en större spelare på den nordiska marknaden gynnar även våra kunder då vi får ännu större möjlighet att vidareutveckla våra produkter och tjänster säger Ralph Axelson.

Koncernen förväntas sälja resor för 5 miljarder kronor under 2010

Tack vare det senaste förvärvet av Travelstart är nu eTRAVELi koncernen en av de största inom resor i Norden. Koncernen blir i och med förvärvet också en av de största aktörerna i allmänhet inom e-handel i Norden med en förväntad försäljning av resor på 5 miljarder kronor.
Även 2009 års resultat blev mycket lyckat för koncernen. eTRAVELi gjorde sitt bästa resultat någonsin med ett EBITDA på ca 90 miljoner kronor jämfört med 46 miljoner kronor för 2008. Dessa framgångar har skördats trots några svåra år för rese och flygbranschen. Något som Ralph Axelson är mycket nöjd med.
I eTRAVELis varumärkesportfölj finns sedan tidigare varumärkena Seat24, Supersaver, Flygvaruhuset, Gotogate.no och Flybillet.dk.

Om Travelstart

Travelstart grundades 1999 av entreprenören Stephan Ekbergh och har genom åren utvecklas till ett framgångsrikt företag. Travelstart hade en försäljning på ca 1.5 miljarder kronor under 2009.Verksamhetern utanför Europa kommer fortsättningsvis att drivas av Stephan Ekbergh med bas i Sydafrika.

Om European Travel Interactive AB (eTRAVELi)

eTRAVELi är den online resebyråkoncern med högst marknadsandel i de nordiska länderna (30 %). eTRAVELi erbjuder flygbiljetter, hotell, hyrbil och andra reserelaterade produkter genom multipla varumärken och finns representerade i 6 länder. Under 2008 gjorde koncernen en omsättning på 3,3 miljarder SEK med ett EBITDA resultat på 43 miljoner SEK. Under 2009 omsatte koncernen 3,5 miljarder SEK och med ett EBITDA resultat på 90 miljoner SEK. I eTRAVELis varumärkesportfölj ingår i dag varumärkena Seat24, Supersaver, Flygvaruhuset, Gotogate.no och Flybillet.dk. eTRAVELi ägs till 70% av Private Equity fonden Norvestor IV L.P. , resterande 30% ägs av management.

Header
Subject
Body
Footer